Życie codzienne

JAK POMÓC SWOJEMU SZCZĘŚCIU?

otwór w kształcie serca w krzaku

Zacznijmy od tego, że nie ma jednej uniwersalnej recepty na szczęście, gdyż dla każdego jest ono czymś innym. Można by rzec, że tyle jest definicji tego pojęcia, ilu jest ludzi na ziemi. Są jednak pewne często powtarzające się wyobrażenia o szczęściu. Dla jednych jest to uczucie zadowolenia i radości, dla innych ogół rzeczy, które postrzegamy jako potencjalne dobro. Prawdopodobnie wszyscy zgodzimy się jednak, że szczęście jest tym czego człowiek pragnie w swoim życiu najbardziej.

Często zdarza się, że zdajemy się na los, wychodząc z założenia, że co ma być to będzie, a zwroty typu „życiowy fart” czy „łut szczęścia” nie są nam obce. Tymczasem zapominamy, że to od naszych działań, decyzji i wyborów w głównej mierze zależy nasze powodzenie, dobra passa, beztroska czy poczucie spełnienia. Fiodor Dostojewski napisał w powieści „Biesy”: „Człowiek jest nieszczęśliwy tylko dlatego, że nie wie, iż może być szczęśliwy”. Wynika z tego, że sama świadomość, iż nasze szczęście leży w naszych rękach, może nas niejako zmotywować do podjęcia wysiłku i walki o jego osiągnięcie.

dwie kostki z sześcioma oczkami

Jak więc pomóc swojemu szczęściu? Jak postępować, żeby w naszym zabieganym codziennym życiu zapanowały ład, spokój i równowaga? Oto co możesz zrobić:

1. Zerwij toksyczne relacje.

Z pewnością nie raz czytałaś w różnego rodzaju poradnikach i czasopismach o wampirach energetycznych, czyli osobach w towarzystwie których czujesz się, delikatnie mówiąc, niekomfortowo. Sama ich obecność wpływa na Ciebie destrukcyjnie. Co więcej, często są to ludzie, którzy w wielu sytuacjach okazują Ci szacunek, życzliwość i sympatię. Jednak życie weryfikuje tę postawę i prędzej czy później okazuje się, że wszystkie te uprzejmości były pozorne i podszyte fałszem. Faktyczne intencje tych osób stają się z czasem widoczne nie w wymuszonych uśmiechach, czy komunałach wyrażanych w trudnych dla Ciebie sytuacjach, ale w gestach, mimice, spontanicznych reakcjach, czy sposobach okazywania uczuć i emocji. To te bowiem odruchy, bezwarunkowe właśnie, pokazują szczerość lub jej brak, demaskują kłamców i odsłaniają prawdziwe oblicze człowieka. A co jeśli tą toksyczną osobą okazuje się ktoś ważny dla Ciebie, dajmy na to dobra koleżanka, ba nawet bratnia dusza, którą traktujesz jak siostrę i nie ukrywasz tego? Odpowiedź jest prosta: nie miej skrupułów, bo ona ich nie ma. Wyobraź sobie, że znalazłaś się w naprawdę trudnym położeniu. Jest Ci źle, usilnie szukasz sposobów na rozwiązanie problemu, miotasz się, nie wiesz co zrobić. W przypływie słabości zwracasz się do takiej pseudo-przyjaciółki szukając rady i pocieszenia. W odpowiedzi natomiast słyszysz: „Fatalna sytuacja, patowa po prostu, niedobrze, bardzo niedobrze” i w tym miejscu ta „pocieszycielka” urywa wszelką rozmowę na tak ważny dla Ciebie temat. Zamiast uwagi i pokrzepienia, których tak bardzo potrzebujesz, zostajesz utwierdzona w przekonaniu, że sytuacja, w której się znalazłaś jest bez wyjścia, co potęguje Twoje rozgoryczenie, przygnębienie i niemoc. Jeszcze nie wiesz co zrobić? Założę się, że już nie masz wątpliwości. 🙂

2. Otaczaj się życzliwymi ludźmi.

Dobry nastrój i radość życia są zaraźliwe. Dlatego starannie i uważnie dobieraj przyjaciół. Zwracaj uwagę na takie przymioty charakteru jak szczerość, uprzejmość, lojalność, chęć niesienia bezinteresownej pomocy czy empatia. To właśnie na tych pozytywnych cechach, jak na solidnym fundamencie, jesteśmy w stanie zbudować naprawdę silną więź z drugim człowiekiem.  Tak więc zadbajmy o to, aby w kręgu naszych znajomych znalazły się osoby wyposażone w te właśnie wartości. Pamiętajmy, że wszystkie one zamykają się w jednym pojęciu jakim jest ludzkie dobro, a powszechnie wiadomo przecież, że dobro, tak jak zło, jest jak karma – prędzej czy później do nas powróci. Pomagając innym i okazując im serdeczność nakręcamy spiralę pozytywnych zdarzeń, które mogą  dotknąć także i nas. Ponadto uśmiech i przychylne nastawienie, zarówno nasze, jak i osób w naszym środowisku zawsze procentują  i wpływają korzystnie na nastrój oraz stan ducha. Dowiedziono także, że ludzie, którzy spełniają dobre uczynki, mają lepszy humor i są większymi optymistami. Krótko mówiąc, same korzyści. 🙂

dwie podkowy

3. Kochaj siebie.

Mam tu na myśli miłość własną, która nie ma nic wspólnego z egoizmem. Jeśli więc do tej pory miałaś w zwyczaju dostosowywać się do ludzi i sytuacji kosztem swojego zdrowia, wolnego czasu, dobrego samopoczucia, tudzież innych czynników mających zbawienny wpływ na Twoją kondycję psychiczną, najwyższa pora to zmienić. Ciągłe zadowalanie osób z Twojego najbliższego otoczenia i działanie wbrew sobie, wywołują frustrację i znacznie oddalają Cię od osiągnięcia szczęścia. Pamiętaj, że to Ty jesteś dla siebie najważniejsza. Naucz się zdecydowanie reagować w sytuacjach mało komfortowych, bądź takich, które sprawiają, że czujesz się niezręcznie. Nie bój się wyrażać swojego zdania, odmawiać uprzejmie, acz stanowczo, podejmować decyzji w zgodzie ze swoimi przekonaniami. To właśnie ludzie konkretni, konsekwentni , pewni siebie i świadomi swojej wartości, skupiają na sobie uwagę i szacunek otoczenia. Niezmiernie ważne jest też, aby  zamiast ciągle koncentrować się na innych, poświęcić trochę czasu sobie. Jak najczęściej rób to, co sprawia Ci przyjemność, zajmij się swoją pasją lub hobby, poczytaj, obejrzyj dobry film, spotkaj się z przyjaciółmi. Wszystkie te działania poprawią jakość Twojego życia, dodadzą energii do podejmowania nowych wyzwań i sprawią, że poczujesz się szczęśliwsza.

4. Zachowaj równowagę.

Należy również pamiętać, że ogromny wpływ na poczucie zadowolenia i spełnienia ma balans pomiędzy różnymi sferami naszego życia. Pamiętajmy, aby przeznaczyć tyle samo czasu i energii na pracę i odpoczynek, zadania trudne i mniej wymagające, obowiązki i przyjemności. Kierując się tą zasadą unikniemy przepracowania, znużenia czy wrażenia, że do naszej codzienności wkradły się marazm i rutyna. Ponadto chętniej i z większym zaangażowaniem będziemy przystępować do wykonywania żmudnych czynności, wiedząc, że po ich ukończeniu będzie na nas czekać nagroda w postaci wizyty u kosmetyczki, przejażdżki rowerowej, czy innej formy relaksu.

metalowa walizka pełna pieniędzy

5. Myśl pozytywnie.

Kazimierz Matan znany ze swoich trafnych spostrzeżeń, autor wielu aforyzmów, powiedział kiedyś, że „zadowolenie to niedoceniania forma szczęścia”. Zaskakujące jak wiele w tym stwierdzeniu jest prawdy. Szczęście to przecież nie tylko euforia, ekstatyczne uniesienia czy radość z wielkich osiągnięć. To również chwila odpoczynku po ciężkim dniu, pierwszy cukierek po miesięcznej diecie, czy chociażby wyjście na koncert. Powinnyśmy więc nauczyć się cieszyć z małych rzeczy, bo to one składają się na udane i satysfakcjonujące  życie. A skoro jesteśmy przy cytatach…  Polski poeta i aforysta Lesław Nowara wygłosił ciekawą opinię: „Szczęście lubi odwzajemniać uśmiech. Dlatego unika ponuraków”. Czy nie macie czasem wrażenia, że w sytuacji życiowego niepowodzenia, kiedy nie potrafimy wykrzesać z siebie odrobiny optymizmu, zadręczamy siebie i bliskich czarnymi myślami, nakręcamy tym samym spiralę niefortunnych zdarzeń, które składają się na całą serię nieszczęść? Ileż to razy mówiłaś: „ No tak, jak się psuje / kończy to wszystko naraz”, albo „Nieszczęścia chodzą parami”. Dlatego tak ważne jest pozytywne podejście do życia i opanowanie, bądź co bądź trudnej sztuki nieprzejmowania się drobnymi potknięciami. Pogoda ducha, wiara w lepsze jutro i krzepiące myśli w głowie, pomagają nam zebrać siły do uporania się z problemami i sprawiają, że zła passa szybko się kończy.

6. Dbaj o siebie i porządek w swojej przestrzeni.

Powszechnie wiadomo, że zadbany wygląd dodaje animuszu i pewności siebie. Jest szczególnie ważny w sytuacjach, które osobiście określam mianem „początkowych”.  Mam tu na myśli rozmowę o pracę, poznanie nowych ludzi czy „debiut” w nieznanym dotąd środowisku. Zgodnie z zasadą, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, warto mieć wtedy świadomość swojej atrakcyjności i nienagannej prezencji. Dbanie o fizyczność ściśle wiąże się z holistycznym podejściem do naszego „ja”, zarówno ciała, jak i ducha. Mając przekonanie o swojej kobiecości, stajemy się bardziej odważne i przebojowe. Tak więc, aby dobrze czuć się w środku, powinnyśmy zatroszczyć się o ładny wizerunek. Ponadto skupienie się na wyglądzie, zdrowiu, higienie oraz pięknie naszego ciała jest znakiem, że kochamy siebie i żyjemy w zgodzie ze swoimi potrzebami i oczekiwaniami, a stąd już tylko krok od szczęścia. Nie bójmy się również dokonywać zmian w naszej powierzchowności. Nie tylko poprawiają one samopoczucie, ale też mogą nas skłonić do podjęcia życiowych decyzji lub zmiany dotychczasowego porządku, z którego nie byłyśmy do końca zadowolone.

czterolistne koniczyny

W dążeniu do osiągnięcia szczęścia nie zapominajmy o bardziej błahych, ale nie mniej istotnych aspektach naszej codzienności, jakimi są ład i czystość w najbliższym otoczeniu. Miejmy na uwadze, że porządek  wokół nas równa się porządek w życiu. Należy więc zadbać o to, aby każdy przedmiot miał swoje miejsce wszędzie tam, gdzie często przebywamy, czyli w domu, na biurku, czy w pracy. Harmonia wokół nas ma zbawienny wpływ na naszą wydajność, poprawia koncentrację, uspokaja i pomaga pozbyć się stresu.

Tak po krótce wygląda moja recepta na satysfakcjonujące i szczęśliwe życie. A jaka jest Wasza? Czekam na komentarze i maile. Pozdrawiam i życzę dużo słoneczka na niebie i w sercu. 🙂

 

 

Tagged , , , , , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.