Sport i zdrowie

DO BIEGU, GOTOWE, START!

kobieta biega na tle zachodu słońca

Nadeszła wiosna a wraz z nią pierwsze ciepłe dni. Siedząc w dusznych pokojach biurowych, salach lekcyjnych i lokalach sklepowych z rozrzewnieniem obserwujemy to co dzieje się za oknem. Marzy nam się wypad z rodziną na łono natury, piknik za miastem lub chociażby krótki spacer. Tej tęsknocie za świeżym powietrzem często towarzyszy potrzeba ruchu i aktywności fizycznej. Wszak zima nie jest dla nas pod tym względem łaskawa. Niskie temperatury na zewnątrz zniechęcają nas do wychodzenia z domu, a długie wieczory sprzyjają obżarstwu i lenistwie przed telewizorem. Nic więc dziwnego, że wraz z pierwszymi cieplejszymi promieniami słońca pojawiła się pokusa zerwania z  marazmem i monotonią, które towarzyszyły nam przez kilka ostatnich miesięcy. Jeśli jeszcze nie zdecydowałyście, które z dyscyplin sportowych czy rodzajów treningu będą dla Was najbardziej odpowiednie, przygotowałam krótki przekrój różnych form aktywności skupiając się na ich zaletach i wadach.

 

W dzisiejszym pościeBIEGANIE

 

Celowo zaczynam od dyscypliny najtrudniejszej, gdyż jak się okazuje jest ona bardzo kontrowersyjna. Ma tyleż samo zwolenników co przeciwników i wywołuje burzliwe dyskusje wśród lekarzy i naukowców, którzy nie potrafią jednoznacznie opowiedzieć się po żadnej ze stron.

 

nawierzchnia tartanowa na bieżni

 

Mówi się, że sport to zdrowie… ale czy zawsze? Niejednokrotnie już pewnie czytałyście lub słyszałyście opinie o plusach biegania i z pewnością zdecydowanie rzadziej zastanawiałyście się nad negatywnymi „skutkami ubocznymi” tej aktywności. Nie jest tu moją intencją oczywiście zniechęcenie Was do biegania na rzecz leżenia na kanapie, ale raczej uświadomienie pewnych zagrożeń i sposobów ich uniknięcia. Po pierwsze, bieganie to sport cięższego kalibru. Kojarzy się z dużym wysiłkiem, potem i łzami, szczególnie nowicjuszom i początkującym w tej dziedzinie. Potrzebujemy dużej motywacji i samozaparcia, żeby przezwyciężyć pewne ograniczenia i swoje słabości. Jeśli wiec kieruje Wami upór i jesteście osobami konsekwentnymi, trudne początki nie powinny Was zrazić. Po drugie, jest to zajęcie czasochłonne. Aby bieganie przyniosło dobroczynne efekty musi się odbywać minimum dwa lub trzy razy w tygodniu. Biorąc pod uwagę fakt, że powinno być poprzedzone odpowiednią  kilkuminutową rozgrzewką ten czas automatycznie się wydłuża. Do tego jeśli wybierzecie poranny jogging, musicie liczyć się z koniecznością wczesnej pobudki, przeznaczenia ok. 45 minut (lub więcej) na sam trening, a następnie kolejnej porcji czasu na prysznic, odpoczynek, make up, pożywne śniadanie i inne czynności, które normalnie wykonujecie przed wyjściem do pracy. Dlatego nie polecam tej aktywności fizycznej w godzinach rannych osobom, które w firmie muszą stawić się o 8.00 lub wcześniej. Po trzecie, kontuzje. Lekarze alarmują o niebezpieczeństwie związanym z możliwością nabawienia się urazów szczególnie jeśli biegamy po twardym podłożu. Cierpią na tym nasze stawy, a skutki ich przeciążenia mogą okazać się długofalowe. Niestety w Ciechanowie niema wielu takich miejsc gdzie mogłybyśmy uprawiać ten sport bez większej krzywdy dla naszego ciała. Parki i lasy znajdują się w dość dużej odległości od miejsca zamieszkania większości z nas, nic więc dziwnego, że trening odbywa się zazwyczaj na obwodnicy miasta i twardym chodniku. (Drogie Panie ortopedzi zacierają rączki 😉 Alternatywą mogłaby być nowa nawierzchnia tartanowa na miejskim stadionie przeznaczona właśnie dla lekkoatletów. Tylko czy faktycznie cieszyłby nas około godzinny trening, w trakcie którego kłusowałybyśmy jak koń na lonży podczas woltyżerki ku uciesze licznych gapiów? Podejrzewam, że nie. Ponadto wciąż zmieniający się krajobraz  to niewątpliwie dodatkowa atrakcja wynikająca z uprawiania tej dyscypliny. Warto więc zaopatrzyć się w odpowiednie obuwie stworzone specjalnie do tego rodzaju aktywności. Biegam półtora roku w profesjonalnych butach i nie odczuwam żadnych dolegliwości. 🙂

 

buty sportowe do biegania

 

Ilość zalet wynikających z uprawiania tego sportu jest ogromna. Przede wszystkim jest to najłatwiejsza i najbardziej naturalna forma ruchu, która niewiele kosztuje, a ma dobroczynny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Lista korzyści wynikających z biegania i jego wpływu na nasze zdrowie jest niemalże nieskończona. Tak więc jogging wzmacnia serce powiększając  jego objętość  i wydajność, zapobiega chorobom krążenia, przyspiesza metabolizm, pomaga schudnąć w dość szybkim tempie, wymodelować sylwetkę, poprawić kondycję skóry, pozbyć się cellulitu, zapobiega demencji starczej, nowotworom i innym schorzeniom cywilizacyjnym, wzmacnia system immunologiczny, jest naturalnym lekiem na migreny itd. Ważnym dla nas kobiet aspektem biegania jest fakt, że spowalnia ono procesy starzenia. Naukowcy udowodnili, że systematyczny trening może opóźnić wiek biologiczny w stosunku do wieku metrykalnego do nawet 10 lat! (Cudowna wiadomość..) W wielu artykułach poświęconych bieganiu możemy przeczytać o jego dobroczynnym wpływie na nasz nastrój i zdrowie psychiczne. Zacznijmy od tego, że ruch tego typu zwiększa potencjał umysłowy, nasz mózg jest bardziej dotleniony i pracuje na wyższych obrotach, dzięki czemu częściej podejmujemy trafne decyzje, a w konsekwencji otoczenie postrzega nas jako osoby profesjonalne i inteligentne. Ponadto w trakcie treningu wydzielają się w naszym mózgu endorfiny (hormony szczęścia), które zdecydowanie poprawiają nasz nastrój i powodują, że stajemy się większymi optymistkami. W konsekwencji bardziej odważnie podejmujemy się realizacji pewnych zadań i inicjatyw, które to działania często kończą się pełnym sukcesem. Wraz z poprawą samopoczucia przychodzi większa pewność siebie, wzrasta nasza samoocena i stajemy się bardziej asertywne. Zmienia się również sposób w jaki jesteśmy odbierane przez nasze środowisko. Częściej jesteśmy postrzegane jako osoby zmotywowane, kompetentne, rzetelne, odpowiedzialne, z dużym dystansem do siebie i otaczającego świata. Dzięki temu czujemy się docenione, szanowane, a nawet podziwiane zarówno w domu jaki i w pracy. A stąd już tylko krok do sukcesu! I to wszystko dzięki bieganiu 😉

 

 

Mam nadzieję, że skłoniłam Was do refleksji związanej z joggingiem i zaraziłam swoją pasją. Tym wciąż nieprzekonanym zaproponuję inne formy aktywności na świeżym powietrzu i nie tylko w odrębnym poście. Postaram się też przedstawić kilka wskazówek osobom zaczynającym swoją przygodę z bieganiem, a w dalszej perspektywie zapoznam Was z bardziej zaskakującymi faktami dotyczącymi tej dyscypliny i postaram się obalić kilka mitów. Póki co, życzę dużo motywacji  i przyjemności z trenowania. 🙂

 

 

Tagged , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.